Helene Vabø sine beste treningsøvelser- og råd

Helene Vabø er en flittig bruker av Mydeermat og i dette intervjuet fikk vi hennes beste treningsøvelser- og råd!

Alder: 34 år
Bosted: Høybråten i Oslo
Sivilstatus: Gift
Yrke: PT, gruppeinstruktør og mentaltrener, med over 16 års erfaring. Driver nå mitt eget firma innenfor dette. Studerer også idrettspsykologi ved siden av. Også er jeg brannkonstabel.

Jeg har tre barn, driver med crossfit, slår et slag for effektiv trening – gjerne hjemme sammen med familien. Jeg ønsker å være med på å bedre folkehelsa, og jobber mye med litt «spesielle grupper» som ofte faller av treningen; gravide/nybakte mødre, revmatikere, kreftpasienter. Jeg elsker å se på TV serier på kveldene mens jeg jobber på PCen, og elsker å snekre og fikse og få ting gjort 😉 Jeg ble plutselig et hagemenneske!

Favoritt treningsøvelse(r)?
Jeg elsker gymnastikk i crossfit, handstandwalk, butterfly pullups og bar muscleups. Snatch er også magisk, både dumbbell og barbell. Devilpress er nok favoritt med dumbbell! Også elsker jeg å løpe – men helst uten forventinger 😉

Har du noen konkrete råd til de som ønsker å begynne å trene, men ikke helt finner motivasjonen til det?
«Find your why!» hva er grunnen til at du skal og vil trene? hva vil du oppnå? For veldig mange er det sosiale viktig, så å trene sammen med venner eller starte på et sted hvor gruppedynamikken er i fokus, som feks crossfit eller andre gruppetreninger som arrangeres. Selvbestemt trening er viktig; at man jobber for mål man selv synes er interessante å nå.

Hvordan får du plass til å trene i en hektisk hverdag?
Jeg har en plan på hva jeg skal gjøre, som er realistisk og i retning av målene jeg har. Da tar det kort tid å sette i gang, fordi det er helt klart hva jeg skal gjøre. Jeg tilpasser timeplan og treningsplan, slik at det matcher. Jeg prioriterer og setter av tid til trening. Ofte trener jeg 60-90 min, og noen ganger blir det delt opp i mindre deler, feks 2-3 x 30 min nå og da; feks 30 min styrke på formiddagen mellom slaga, og 30-40 min løping på kvelden. Men i bunn og grunn handler det om prioritering, og da må noe annet vike.

Hvis du MÅ velge; smågodt eller chips?
SMÅGODT! <3